~~ ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM 1 MALAYSIA ~~
Blog ini adalah suatu perkongsian antara saya dengan rakan-rakan seperjuangan termasuk pembaca yang sudi mengunjungi blog ini.
Sebaik sahaja menjadi seorang guru, kita sebenarnya sudah berjanji kepada diri sendiri untuk membantu anak-anak bangsa yang dahagakan ilmu pengetahuan untuk meneruskan perjuangan hidup. Semua itu akan dapat direalisasikan apabila guru mempunyai ciri-ciri yang berikut :
CIRI-CIRI GURU BERKESAN
Mengikut Kim dan Kellough
(1995) untuk menjadi seorang guru yang berkesan, seseorang itu mesti mahir di
dalam membuat keputusan yang tepat pada sebarang keadaan. Keputusan yang tepat
dapat dibuat sekiranya seseorang guru itu memiliki perkara-perkara berikut: (1)
Akal budi (2) Kepintaran (3) Ilmu tentang kurikulum dan pedagogi (4)
Kesanggupan untuk ditegur dan diperbetulkan kelemahannya dala maspek pengajaran
melalui refleksi diri supaya menjadi guru contoh.
Di samping itu juga, seorang
guru yang cekap seharusnya memiliki 21 sifat-sifat berikut :
1. Guru memiliki ilmu tentang
matapelajaran atau perkara yang di ajar. Ini bermakna seseorang
guru itu perlu mengetahui tentang fakta, konsep, prinsip dan kemahiran yang berkaitan
dengan perkara atau matapelajaran yang diajar.
guru itu perlu mengetahui tentang fakta, konsep, prinsip dan kemahiran yang berkaitan
dengan perkara atau matapelajaran yang diajar.
2. Guru masih aktif sebagai
ahli profesional keguruan,
membaca jurnal, berbincang dengan rakan sekerja, sentiasa
mempertingkatkan kemahiran di dalam metadologi dan
pengetahuan tentang pelajar dan isi kandung matapelajaran
yang diajar.
membaca jurnal, berbincang dengan rakan sekerja, sentiasa
mempertingkatkan kemahiran di dalam metadologi dan
pengetahuan tentang pelajar dan isi kandung matapelajaran
yang diajar.
3. Guru memahami proses
pembelajaran. Sebagia guru,
pelajar akan dipastikan faham tetang matapelajaran yang
diajar, harapan guru terhadap pelajar dan prosedur bilik
darjah. Pelajar juga akan terbabit secara aktif dengan aktiviti
pembelajaran dan guru memastikan pelajar dibimbing dan ditunjuk ajar dengan melakukan penilaian kefahaman
pelajar akan dipastikan faham tetang matapelajaran yang
diajar, harapan guru terhadap pelajar dan prosedur bilik
darjah. Pelajar juga akan terbabit secara aktif dengan aktiviti
pembelajaran dan guru memastikan pelajar dibimbing dan ditunjuk ajar dengan melakukan penilaian kefahaman
5. Guru mesti menunjukkan
contoh teladan yang baik supaya menjadi
model atau ikutan pelajar.
7. Guru mesti berlaku adil dna
saksama terhadap pelajarnya
tanpa mengambil kira soal jantina, bangsa, agama,
kewargenegaraan, status sosial dan perkara-perkara lain.
tanpa mengambil kira soal jantina, bangsa, agama,
kewargenegaraan, status sosial dan perkara-perkara lain.
8. Guru mesti melakukan
persediaan untuk memngajar sama
ada menulis persediaan mengajar atau menyediakan bahan
bantu mengajar untuk aktiviti pembelajaran.
ada menulis persediaan mengajar atau menyediakan bahan
bantu mengajar untuk aktiviti pembelajaran.
9.
Guru mempunyai kemahiran komunikasi yang berkesan.
10. Guru berperanan sebagia
pembuat keputusan yang berkesan.
11. Guru sentiasa mengambil
berat tentang keselamatan dan kesihatan para pelajarnya.
12. Guru mesti optimis terhadap
pembelajaran setiap pelajar dan menyediakan persekitaran
yang positif dan membina bagi aktiviti pembelajaran.
yang positif dan membina bagi aktiviti pembelajaran.
13. Guru mesti yakin dengan
kebolehan setiap orang pelajar.
14. Guru mempunyai kemahiran
untuk melakukan tugas-tugas penilaian terhadapa pembelajaran pelajar.
15. Guru mempunyai kemahiran
untuk bekerjasama dengan ibu
bapa, rakan setugas,pihak pentddbir dan staf-staf lain di
samping sentiasa mengamalkan etika profesionalisme
perguruan.
bapa, rakan setugas,pihak pentddbir dan staf-staf lain di
samping sentiasa mengamalkan etika profesionalisme
perguruan.
16. Guru sentiasa menunjukkan
minat yang berterusan terhadap
tanggungjawab profesionalisme perguruan.
17. Guru menunjukkan minat yang
meluas terhadap sebarang
aktiviti yang ada kaitan dengan proses pembelajaran.
aktiviti yang ada kaitan dengan proses pembelajaran.
18. Guru juga mesti pandai
berjenaka tetapi tidak berlebihan supaya tidak
menjatuhkan kewibawaannya
sebagia seorang guru.
19. Guru mesti mahir
mengenalpasti pelajar yang memerlukan perhatian khusus dalam
pembelajaran.
pembelajaran.
20. Guru mesti menunjukkan
kepada pelajar bagaimana matapelajaran yang dipelajari boleh
digunakan di dalam aspek kehidupan seharian.
digunakan di dalam aspek kehidupan seharian.
21. Guru mesti seorang yang
boleh dipercayai
(Tulisan : Ramlan Nordin)
terima kasih, kerana sudi berkongsi ilmu.
ReplyDeleteperkongsian ilmu yang banyak memberikan manfaat
ReplyDelete