RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tarikh/
Hari : 19.4.2013 (Jumaat)
Masa : 3.25-4.25 ( 60 minit)
Tahun/Kelas : 1 Gemilang
Bil.
Pelajar : 43 orang
Tajuk : Bersih dan sihat.
Subtopik : Badan cergas.
Standard Kandungan :
3.3- Membina dan menulis perkataan, frasa dan
ayat dengan betul.
5.1- Memahami dan menggunakan golongan
kata dengan betul mengikut konteks.
Standard Pembelajaran:
3.3.1- Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan
kemas.
5.1.4- Memahami dan menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks.
Objektif Pembelajaran: Pada
akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat,
1 i. Membina
perkataan berdasarkan aktiviti yang terdapat dalam gambar.
2 ii. Membaca
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup berdasarkan
aktiviti yang terdapat pada gambar.
iii. Membaca
perkataan berdasarkan gambar yang diberi
iv. Membaca
ayat yang mengandungi perkataan kata kerja.
Pengetahuan Sedia ada:
Pelajar
telah mengetahui tentang pergerakan-pergerakan memanaskan badan melalui
pelajaran Pendidikan Jasmani.
Sistem bahasa
:
Kata kerja
Alat Bantu Mengajar:
Komputer, LCD, kad perkataan, lembaran kerja, gambar cantuman.
Kaedah:
Simulasi (lakonan), perbincangan, penyoalan, syarahan dan penerangan.
Pengisian kurikulum:
Ilmu: Pendidikan Kesihatan, Pendidikan Jasmani
Nilai:
kerajinan, kerjasama, rasional, dan keberanian
KBKK:
KB- memadankan/ menjana idea
KP- mencirikan dan
menghubungkaitkan
PELAKSANAAN PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
Langkah/
Masa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/Kaedah/ABM/Nilai/KBKK
|
||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Pelajar
|
||||
Set
Induksi
(5 minit)
|
Pengenalan:
Memanaskan
badan.
|
1.Guru tunjukkan gambar
potongan dan minta pelajar mencantumkan gambar tersebut.
2.Guru panggil dua orang
pelajar lelaki dan perempuan keluar ke hadapan untuk mencantukan gambar.
|
1.Dua orang pelajar keluar ke
hadapan kelas dan mencantumkan gambar-gambar tersebut.
2.Pelajar-pelajar yang lain
memerhati dan menamakan apa yang terdapat dalam gambar tersebut.
|
Strategi:
Berpusatkan
guru dan pelajar.
Kaedah:
Penyoalan dan perbincangan.
ABM:
Gambar
cantuman, pita pelekat.
Nilai:
Keberanian,
kerjasama, rasional.
KBKK:
Menjana
idea,
Memadankandan
|
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Membuat
pergerakan jenis-jenis memanaskan badan.
|
1.Guru
bersoaljawab dengan murid mengenai
jenis-jenis menanaskan badan seperti lari setempat, lompat, depang
tangan, membaling dan menyepak.
2.Guru
mengarahkan murid-murid berdiri dan melakukan pergerakan memanaskan badan
seperti yang guru buat.
|
1.Murid
memberi jawapan tentang apa yang guru perkatakan dan mereka pernah melakukan
aktiviti tersebut semasa Pendidikan Jasmani.
2.
Murid melakukan pergerakan tersebut di tempat masing-masing.
|
Strategi:
Berpusatkan
guru dan pelajar.
Kaedah:
Penyoalan,
Perbincangan
dan
Simulasi.
ABM:
Gambar cantuman.
Nilai:
Kerjasama,
rasional.
KBKK:
Menjana
idea dan mencirikan.
|
|
Langkah
2
(15
minit)
|
Membaca
sukukata
di
hadapan kelas.
|
1.Guru
tunjukkan kad perkataan di hadapan kelas dan menampalnya.
2.Guru
panggil beberapa orang murid keluar dan membaca sukukata secara kelas,
kumpulan dan indivindu.
|
1.Murid
membaca kad perkataan yang guru lekatkan di papan putih.
2.Murid
mengeja sukukata dari kad perkataan
itu secara:
kelas,
kumpulan dan
indivindu.
|
Strategi:
Berpusatkan
guru dan pelajar.
Kaedah:
Penyoalan,
Syarahan.
ABM:
Kad
perkataan.
Nilai:
Kerjasama,
rasional
dan
keberanian.
KBKK:
Menjana
idea dan mencirikan.
|
|
Langkah
3
(15
minit)
|
Membaca
ayat melalui LCD (Powerpoint)
|
1.Guru
pamerkan powerpoint ,iaitu beberapa contoh kata kerja dan ayat untuk di baca
dan dijawab oleh pelajar.
2.Guru
menerangkan tentang ayat-ayat itu dan kata kerja yang sesuai.
3.Guru
mengarahkan pelajar berdiri ketika membaca ayat yang guru pamerkan itu .
4.Guru
panggil beberapa orang pelajar membaca di hadapan kelas menggunakan
powerpoint.
5.
Guru mengarahkan pelajar menjawabnya secara lisan
|
1.Pelajar
memerhatikan powerpoint yang guru pamerkan di hadapan kelas.
2.Pelajar
mendengar guru memberi penerangan tentang kata kerja yang terdapat dalam ayat
itu.
3.Pelajar
berdiri dan membaca ayat yang guru pamerkan secara :
kelas,
kumpulan
dan indivindu.
4.
Pelajar menjawab soalan itu dan menjawabnya secara lisan.
|
Strategi:
Berpusatkan guru dan pelajar.
Kaedah:
Penyoalan,
penerangan
ABM:
Kad
perkataan.
LCD
Nilai:
Kerjasama,
rasional
dan
keberanian.
KBKK:
Menjana
idea mencirikan dan
Mengubungkaitkan.
|
|
Penutup.
(15
minit)
|
Kesimpulan:
Edarkan
lembaran kerja.
|
1.Guru
memberi penerangan sekali lagi sebelum pelajar menjawab soalan.
2.Guru
mengedarkan lembaran kerja dan mengarahkan pelajar menjawabnya berdasarkan
ayat-ayat yang mereka baca melalui LCD tadi.
|
1.Murid
mendengar penerangan guru dengan teliti.
2.Pelajar
menjawab soalan di lembaran kerja yang guru edarkan sebagai latihan.
|
Strategi:
Berpusatkan guru dan pelajar.
Kaedah:
Penyoalan,
penerangan
ABM:
Kad
perkataan,
LCD
dan
Lembaran
kerja.
Nilai:
Kerjasama,
rasional
dan
KBKK:
Menjana
idea dan
Mengubungkaitkan.
|
Refleksi:
1.
Pelajar
dapat membaca sukukata dan perkataan dengan betul.
2.
Pelajar
dapat mengikuti pengajaran dan pembelajaran guru dengan jelas.
3.
Ada
lima orang yang tidak faham tentang soalan yang guru kemukan dan guru terpaksa
membuat latihtubi untuk mereka.
4.
Sila
rujuk refleksi yang saya sertakan di ruang yang berlainan.
Rancangan pengajaran yang menarik dan boleh dijadikan sebagai panduan....
ReplyDeleteTerima kasih....
Delete